پردیس بین‌المللی کاسپین دانشگاه تهران واقع  در رضوانشهر استان گیلان روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ماه 1401 با حضور رئیس دانشگاه تهران افتتاح شد. مطابق هدفگذاری صورت گرفته مقرر است این پردیس در آینده نزدیک به عنوان پل ارتباطی دانشگاه تهران و دانشگاه‌های ایران با کشورهای آسیای میانه نقش آفرینی نماید. یک ویژگی آموزشی شاخص پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه تهران از جمله پردیس بین المللی کاسپین، پذیرش دانشجو در همه رشته های دایر در دانشگاه تهران بدون نیاز به اخذ مجوز جدید می باشد لذا با توجه به این امکان، در گام اول رشته‌های مطابق با نیازهای منطقه‌ای در حال شناسایی هستند تا بزودی نسبت به راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی مطابق با آمایش آموزش عالی در این پردیس اقدام شود. پذیرش دانشجو در این پردیس در مقاطع تحصیلا ت تکمیلی بر اساس ضوابط پردیس های بین المللی دانشگاه تهران صورت خواهد پذیرفت.

دانشکده فنی کاسپین یکی از دانشکده های دوازده گانه دانشکده فنی دانشگاه تهران (با نه دهه قدمت، مهد مهندسی کشور و مادر دانشگاه‌های صنعتی ایران که امروزه با عنوان "دانشکدگان فنی" شناخته می شود)، در سال 1375 با حمایت وزارت صنایع و معادن وقت، در شهرک ولی عصر (عج) شهرستان رضوانشهر واقع در استان سرسبز گیلان، با هدف کاهش فاصله مناطق برخوردار و محروم و تقویت صنعت و دانشگاه در مجاورت کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) تاسیس و در نیمسال اول سال تحصیلی 76-75 با پذیرش 26 دانشجو در رشته مهندسی شیمی – صنایع سلولزی  رسماً فعالیت خود را آغاز نمود.

دانشکده فنی کاسپین هم اکنون پس از سالها فعالیت آموزشی و پژوهشی موفق، در سه رشته مهندسی شیمی- فرایندهای جداسازی، مهندسی پلیمر- فراورش و مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی در مقطع کارشناسی ارشد و مهندسي صنايع از طریق کنکور دانشجو می پذیرد.